A 40. héten jelentős változások zajlottak a munkaerőpiacon: a ZF vállalatnál több ezer munkahely megszűnésére került sor, míg a Kiekert cég csődöt jelentett. Ezek az események komoly hatással vannak a helyi gazdaságra és a munkavállalók jövőjére.

A ZF-nél fokozatos leépítések zajlanak, míg a Kiekert vállalat sajnálatos módon csődöt jelentett.

A német autóipari beszállítói szektor új kihívásokkal néz szembe, mivel a ZF Friedrichshafen ambiciózus átalakításokat tervez. A vállalat a hajtáslánc-divíziójában 2030-ig összesen 7600 munkahely megszüntetését célozza meg, miközben több mint félmilliárd eurós költségcsökkentési intézkedéseket foganatosít. Mathias Miedreich, az új vezérigazgató, kijelentette, hogy ezek a fájdalmas döntések elkerülhetetlenek ahhoz, hogy a vállalat a jövőben is versenyképes maradhasson. Habár a kényszerű elbocsátások egy részét próbálják korai nyugdíjazással és átképzési programokkal mérsékelni, a dolgozók körülbelül egynegyede érintett a változásokban.

Egyidejűleg csődöt jelentett a Kiekert, amely a világ egyik vezető autózár-beszállítójaként ismert. A döntés következtében 700 német munkavállaló jövője került veszélybe, noha a külföldi telephelyek működése egyelőre zavartalanul folyik. A vállalat vezetősége a pénzügyi források hiányát a kínai tulajdonosra hárítja, hozzátéve, hogy a geopolitikai feszültségek és a visszalépő ügyfelek tovább nehezítik a helyzetet. Jelenleg a cég csődgondnokkal együttműködve próbálja megtalálni a fennmaradás lehetőségeit.

Az autóiparban több jelentős európai szereplő is komoly válsággal néz szembe. A Volkswagen például a 2025 első felében világszerte 548 munkavállalót bocsát el igazolatlan hiányzások miatt, ami a cég szerint évente akár egymilliárd eurós veszteséget is jelenthet. Ez a szigorú intézkedés a vállalat romló pénzügyi helyzetére reagál, hiszen a VW nyeresége közel harminc százalékkal csökkent. Ráadásul a tervek szerint 2030-ig Németországban 35 ezer munkahely megszüntetésére is sor kerülhet, ami tovább fokozza a cég kihívásait.

A Jaguar Land Rovert sújtó kibertámadás komoly következményekkel járt, hiszen hetekre leállította három brit gyárának működését, ezzel napi ezer autó előállítását is megakadályozva. A brit kormány 2 milliárd dolláros hitelgaranciával támogatja a céget, amely most fokozatosan kezdi újra a gyártási folyamatokat.

A Stellantisnál szintén gondok vannak: a francia Mulhouse-i gyár ideiglenes leállítását jelentették be a gyenge kereslet miatt, ami kétezer munkavállalót érint. Az olasz üzemekben a helyzet még súlyosabb, hiszen húsz év alatt a termelés a felére esett vissza, és csak az elmúlt négy évben közel tízezer munkahely szűnt meg.

Nyíregyházán megnyitotta kapuit a LEGO második legnagyobb gyára, amely a lenyűgöző 54 milliárd forintos beruházás eredményeként jött létre. Ez a létesítmény Európában egyedülálló, mivel itt a gyártási folyamat minden szakasza megtalálható. A dán játékgyártó emellett 4,3 milliárd forintos állami támogatást igénybe véve bővítette csomagoló- és raktárkapacitását, ezáltal 300 új munkahelyet teremtett a helyi közösség számára.

A gyár jelenlegi létszáma 4300 fő, jövőre pedig a munkavállalók száma akár az ötezer főt is elérheti. A fejlesztések révén a magyarországi termelés 30%-kal bővül, és a nyíregyházi üzem árbevétele már tavaly is átlépte a 100 milliárd forintos határt.

Megérkezett a fővárosba az ArrivaBus első négy csuklós elektromos autóbusza, amelyeket további húsz követ majd a következő hónapokban. A BYD B18-as járművek 2026 elejétől állnak forgalomba, kiegészítve a korábban bemutatott szóló e-buszokat.

Az Arriva összesen 82 elektromos buszt hoz Budapestre, amelyek közül 70 vesz részt egyszerre a napi forgalomban, a fennmaradó példányok tartalékot képeznek. A villanybuszok mellett dízelüzemű járművek is fiatalítják a flottát: már közlekednek az első Mercedes-Benz Citaro C2G-k, ősszel pedig újabbak érkeznek.

A fővárosi közlekedés modernizációja a BKV által is továbbra is napirenden van, amely keretében 65 új Mercedes-Benz Citaro C2K maximidit állítanak forgalomba. Ezzel a lépéssel a legidősebb buszflottát frissítik, beleértve az utolsó Ikarus járműveket is, ezzel biztosítva a közlekedés hatékonyságát és a környezetbarát megoldásokat.

Related posts