Felfedeztek egy eddig ismeretlen tényezőt, amely drámaian megnehezítheti a munka világát.

A Lindström textilipari szolgáltató cég megbízásából a Norstat 2276, munkaruhát használó gyártóipari dolgozót kérdezett meg a tapasztalatairól a munkaruhával kapcsolatban. A tanulmány szerint a munkaruha jelentőségét gyakran figyelmen kívül hagyják a munkáltatók, pedig jelentős mértékben befolyásolja a dolgozók elégedettséget az, hogy mit viselnek a mindennapokban.
A kényelmetlen munkaruházat hátrányosan befolyásolja a dolgozók teljesítményét.
A 2025 februárjában készült kutatás szerint bár a bér (52 százalék), a munkaterhelés (30 százalék), a munka és magánélet egyensúlya (27 százalék) és a munkahelyi biztonság (26 százalék) továbbra is a munkavállalói jóllét elsődleges meghatározói, a munkaruha is döntő és gyakran alábecsült szerepet játszik a jóllét és a termelékenység szempontjából is.
A felmérésben résztvevők 86 százaléka azt jelölte meg, hogy a munkaruhája:
Majdnem minden ötödik alkalmazott (19 százalék) úgy véli, hogy a munkájához jól illeszkedő munkaruha hatással van a termelékenységére, a munkavégzése hatékonyságára. Ugyanakkor a rosszul illeszkedő vagy kényelmetlen ruhadarabok negatívan befolyásolhatják nemcsak a morált és a teljesítményt, de a dolgozók munkabiztonságát is.
Csak a dolgozók ötöde elégedett a munkaruhájával
A kutatás során a magyar munkavállalók körében végzett felmérés alapján megállapítható, hogy a résztvevők 29%-a panaszkodott arra, hogy munkaruhájuk az alacsony tartóssági kategóriába sorolható. Ez az arány a résztvevő országok között a legmagasabbnak számít. A magyar gyártóipar dolgozói közül csupán az egyötödük (20%) elégedett a jelenlegi munkaruhájával. Ezen kívül 22% kényelmesebb, míg 23% tartósabb anyagból készült öltözetet preferálna a munkavégzés során.
A felmérés rávilágított, hogy az alkalmazottak több mint 70%-a saját otthonában végzi a munkaruhája mosását, míg 22%-uk saját kezűleg intézi a szükséges javításokat. Ez az arány Magyarországon különösen figyelemre méltó, hiszen itt a dolgozók 88%-a mossa otthon a munkaruháját, és több mint negyedük (26%) a javításokat is házilag oldja meg. A munkavállalók egy része extra teherként éli meg, hogy a munkaruházat karbantartása gyakran a szabadidejük rovására történik.
„A munkavállaló a vállalat legfontosabb kommunikációs csatornája” – fogalmazott Gilányi Balázs, a Lindström magyarországi értékesítési és marketing igazgatója. Szerinte a munkavállalók szerepe kulcsfontosságú a cég arculatának és üzeneteinek közvetítésében.
Irena Kostelanská, a Lindström termékmenedzsere, a legfrissebb kutatás eredményeit összefoglalva hangsúlyozta, hogy a munkaruha kulcsszerepet játszik az alkalmazottak komfortérzetében, biztonságában és lojalitásában. "Az alacsony minőségű ruhák és a nem megfelelő javítási lehetőségek jelentős extra terhet rónak a munkavállalókra, ami nemcsak a munkájukra, hanem a környezetre is káros hatással van, hiszen felesleges textilhulladékot generál. A körforgásos tervezés egyre nagyobb jelentőséget nyer, különösen a közelgő EU-s szabályozások tükrében" - tette hozzá.