Noah Wyle ismét felvette a fehér köpenyt, hogy hangot adjon az egészségügyi dolgozóknak - Egy különleges portré.

A 30 éves Vészhelyzetet - ami 1994 őszén debütált az amerikai, 1996-ban pedig a magyar nézők előtt - a tévétörténet egyik legnagyobb hatású sorozataként emlegetik a szakértők. Nem véletlenül. Olyan bepillantást adott ugyanis a sürgősségi osztály életébe, amilyet korábban még egyetlen kórházsorozat sem: a műfajban elsőként állította középpontba az akut ellátásban zajló harcot.

"A Vészhelyzet című sorozat 30. évfordulója kapcsán érdemes megemlíteni, hogy tulajdonképpen egy 50 éves örökségről van szó. Az alapkoncepciója ugyanis már 1974-ben megszületett. Michael Crichton, aki a sorozat történetét az SBO (sürgősségi betegellátó osztály) tapasztalatai alapján alakította ki, 1969-ben végzett a Harvard orvosi karán." – nyilatkozta dr. Nádasi Eszter médiakutató a tavalyi konferencián.

Bár kezdetben féltették tőle a nézőket, a sorozat végül 15 évadot élt meg, ezalatt több mint 120 Emmy-jelölést kapott - ezek közül 23-at díjra is váltott -, és meghatározó kulturális termékké vált. Nem mellesleg pedig olyan színészeknek robbantotta be a karrierjét, mint Julianna Margulies, George Clooney és többek közt a Carter dokit alakító Noah Wyle.

A sorozat amerikai bemutatásakor mindössze 23 esztendős volt, ám a hirtelen jött hatalmas népszerűséget John Wells, a Vészhelyzet korábbi producere és az újonnan debütáló Vészhelyzet Pittsburghben sorozat alkotója, irigylésre méltó módon kezelte, ahogy azt a Variety legfrissebb cikkében is megemlítette.

"Azért alakította úgy a mondanivalóját, hogy megőrizte nyitottságát és kíváncsiságát, miközben elérhetővé vált az emberek számára – ami sajnos nem mindenki esetében igaz." – fogalmazott.

Noah Wyle mindig is elkötelezett volt az egészségügyi dolgozók kihívásainak népszerűsítése iránt. Számára kiemelten fontos, hogy felhívja a figyelmet a szakemberek túlterheltségére, a forráshiányra és az emberhiányra, amelyek nemcsak Magyarországon, hanem az Egyesült Államokban is sürgető problémákat jelentenek. Jelenleg is aktívan támogatja a Doctors of the World nemzetközi non-profit szervezet munkáját, és szabadidejének jelentős részét a szervezetnek, valamint a Human Rights Watch Council tagjaként végzett tevékenységének szenteli.

Minden interjújából süt: őszintén és mélyen tiszteli az egészégügyi dolgozókat, az irántuk való elkötelezettsége pedig nem véletlen. Wyle édesanyja ugyanis ápolónő volt, édesapja pedig villamosmérnök.

A színész 1971. június 4-én látta meg a napvilágot Los Angelesben, mint a család középső gyermeke a három testvér közül. Érdekesség, hogy Wyle ma már maga is háromgyerekes apuka. Szülei a 70-es évek végén váltak el, az édesanyja pedig később újraházasodott.

Wyle már korán érdeklődést kezdett mutatni a színészet iránt: középiskolás gólyaként részt vett a Northwestern Egyetem Színházművészeti programjában, középiskolai darabokban szerepelt, sőt díjat is nyert egy általa írt előadásért.

Paul Bartel 1985-ös Eszelős Vadnyugat című filmjében debütált, és ezt követően olyan kisebb-nagyobb sikereket elérő alkotásokban szerepelt, mint az Elveszett szívek (1991) vagy a Szving mindhalálig (1993) című musical. Ezekben a filmekben olyan neves színészekkel játszott együtt, mint Christian Bale és a Holt költők társaságából ismert Robert Sean Leonard. Az igazi nagy áttörés azonban a Vészhelyzet című sorozatban következett be, amely meghatározó mérföldkővé vált karrierje során.

A sorozat kezdetén, mindössze 23 évesen, Wyle volt a legfiatalabb a színészi csapatban. Az eredeti szereplők közül ő volt az, aki a leghosszabb ideig maradt a sorozatban, hiszen 2005-ben, a tizenegyedik évad végén távozott, de a sorozat záróepizódjára visszatért. Az általa nyújtott teljesítmény elismeréseként az első öt évad mindegyikében Emmy-díjra jelölték, emellett SAG- és Golden Globe-jelöléseket is begyűjtött.

Wyle a Vészhelyzet című sorozatot követően több filmben és tévésorozatban is feltűnt, ám valahogy nem tudta túllépni az orvosi karakterek világán.

Annyira azonosították a szerepével, hogy rendre hozzá fordultak például, amikor valaki elájult a repülőjáraton, amelyen ő is utazott.

A Variety cikkében felidéztek egy emlékezetes anekdotát a Vészhelyzet forgatásának idejéből, amelyben George Clooney, Anthony Edwards, kisfiuk, Bailey, és Eriq La Salle egy napon orvosi köpenyben betértek a Warner Bros. stúdióval szemben lévő bárba. "Bailey félrenyelt egy sültkrumplit, és mi négyen azonnal pánikba estünk. Aztán egy pincér lépett oda hozzánk, belenyúlt Bailey szájába, és kihúzta a sültkrumplit, miközben az egész étterem ránk szegezte a tekintetét – négy orvos, akik úgy viselkedtek, mint a burleszkfilmek kretén rendőrei."

Eközben a cikkben arról is beszámolt, hogy a Covid első hullámának idején, 2020-ban, az Instagramon keresztül számos üzenetet kapott orvosoktól. Voltak, akik csupán hálájukat fejezték ki a Vészhelyzetben nyújtott alakításáért, ami arra ösztönözte őket, hogy az orvosi pályát válasszák. A legtöbb üzenet azonban mély szorongással volt átszőve. Az egészségügyi dolgozók kiszolgáltatott helyzete és az, hogy senki sem hallgatja meg az ő történeteiket, mind-mind visszhangzott a szavak között.

"Írták, hogy 'Carter, hol vagy?' (...) Nagyon nehéz itt kint" - mesélte a Varietynek. Hiába próbált tudatosan távol maradni az orvosi szerepektől a Vészhelyzet után, annyira, hogy még egy állatorvos karaktert sem kívánt eljátszani, végül mégis ráébredt, hogy újra életre keltheti Cartert, hogy kifejezze azokat az érzéseket, amiket most átél.

30 évvel később ismét sztetoszkóppal a nyakában

Wyle-ék tehát a Covid időszaka alatt, és annak apropóján kezdtek el abban gondolkodni, hogy talán érdemes lenne egy új kórházi sorozatban beszélni az egészségügyi rendszer hőseiről és az ő mindennap vívott szélmalomharcukról.

"Ezek az emberek annyit áldoznak mások egészségéért, és elképesztő, hogy kétségbe vonják a szaktudásukat. Hihetetlen, hogy még mindig nem tudunk egyetérteni abban, hogy a maszkok segítenek a betegségek terjedésének csökkentésében. Az is megdöbbentő, hogy a védőoltások fontosságát még mindig nem ismerjük el a járványok visszaszorításában. Egyszerűen felfoghatatlan, hogy itt tartunk. Éppen ezért szerettem volna létrehozni egy olyan sorozatot, amely újra a középpontba helyezi az orvosi tényeket" - osztotta meg véleményét.

Bár a sorozat egy sürgősségi osztályon zajlik, ahol a stressz és a kihívások folyamatosan jelen vannak, igyekeztek elkerülni a Vészhelyzet közvetlen párhuzamait (csupán a magyar cím utal erre), ami nem véletlen. Az alkotók célja, hogy saját egyedi világot teremtsenek, amelyben a karakterek személyes küzdelmei és a drámai helyzetek új dimenziót adnak a történetnek.

Wyle elhatározása azonban, hogy újra reflektorfénybe helyezze az egészségügyi dolgozókat, nem csökkent, és meglepetésére a streamingszolgáltató óriás, a Max, akikkel korábban egyeztetett Carter doki történetének újraélesztéséről, továbbra is szeretett volna egy orvosi sorozatot készíteni vele - még akkor is, ha nem dr. Carterként szerepel benne.

Miután 2023 őszén véget ért Hollywoodban az írói sztrájk, a stáb gyorsan összerakott mindent, ami a Vészhelyzet Pittsburghben gyártásához szükséges volt, és 2024 júliusában már el is kezdődtek a forgatások, a sorozat pedig idén januárban debütált.

"A sürgősségi osztályon végzett munka valóban hasonlítható egy csatamezőhöz: állandóan zajlik valami, és orvosként folyamatosan magas szintű ingerületnek vagyunk kitéve. Ez a környezet nem csupán lelkileg megterhelő, hanem akár súlyos addikciót is okozhat – hasonlóan, mint a drogok" – fogalmazott dr. Spányik András orvos és pszichoterapeuta a tavalyi konferencián. Szavai tökéletesen tükrözik a Vészhelyzet Pittsburghben című sorozatban bemutatott valóságot.

Wyle nemcsak az egyik főszereplője - dr. Michael "Robby" Robinavitchot alakítja - a sorozatnak, hanem producere és írója is, a 15 részes széria pedig formabontó módon 15 óra eseményeit mutatja be valós időben (egy-egy epizód egyetlen helyszínen, egyetlen órában történik, ugyanazon a napon). A forgatás is időrendi sorrendben zajlott, ami nagyon ritka az iparágban.

A Vészhelyzet Pittsburghben különösen nyers és őszinte módon tárja elénk a sürgősségi osztály munkatársainak mindennapi küzdelmeit és terheltségét, bemutatva a hivatásukból fakadó lelki sebeket is. Ezen túlmenően a sorozat számos aktuális társadalmi problémára is reflektál: érinti az eutanázia dilemmáját, a munkaerő- és forráshiány által sújtott egészségügyi szektort, a Covid-járvány által hagyott lelki traumák feldolgozatlanságát, valamint a fentanil terjedésének aggasztó jelenségét.

A koncepciója valóban forradalmian új, és nemcsak a közönség, hanem a kritikusok körében is jelentős elismerésnek örvend. Noah Wyle teljesítménye pedig lenyűgöző: szinte egyedül cipeli a sorozat súlyát. Nem véletlen, hogy az orvosi köpeny számára nem csupán egy jelmez, hanem egy hatékony eszköz, amellyel a számára fontos ügyekre irányítja a figyelmet.

Related posts