A bontók elképedve néztek egymásra, amikor a kiégett Kia roncsba beültek.

Az SUV hátulja szinte teljesen leégett, az oldala is megpörkölődött egy gyújtogatás által okozott tűzben. A szakemberek mégis elképedtek: a kocsi motorja elsőre beindult, és az autó gond nélkül el is indult.

A magyarázat a padlóba integrált, 64,8 kWh kapacitású akkumulátorban rejlik, amely sértetlenül megúszta a tűzesetet. Noha a karosszéria hátsó része teljesen elpusztult, a nagyfeszültségű rendszer hibátlanul működött. Érdekes, hogy a szóban forgó Kia csupán 6 ezer kilométert futott, míg a frontrész szinte újszerű állapotban maradt. Ez azt sugallja, hogy az elektromos autók gyakran meglepően ellenállóak, még ha ez a konkrét példány végül a bontóba került is, ahol alkatrészként folytathatja életét.

A MotoCoche-nál nem ez volt az első eset, amikor a rendkívül tartós elektromos modellek kerültek a figyelem középpontjába: korábban egy mindössze 22 ezer kilométert futott Tesla Model 3 is a bontó sorsára jutott. A szakemberek véleménye szerint a villanyautók mechanikai felépítése meglepően letisztult: míg egy hagyományos benzines vagy dízelmotor esetében több száz mozgó alkatrész működik összhangban – dugattyúk, szelepek, hajtórudak és még sok más –, addig az elektromos motorban szinte kizárólag egy fő elem, a rotor forog. Ez a forgó rész közvetlenül a kerekeket hajtja, míg az állórész elektromágneses tere generálja a mozgást. Az alacsonyabb számú mozgó alkatrész kevesebb hibalehetőséget és lényegesen alacsonyabb fenntartási költségeket eredményez.

Mint kiderült, kínai gyártók modelljei is megjelentek már a bontón, köztük egy BYD, amely minőségben és összeszerelésben a szakemberek szerint felveszi a versenyt a prémiummárkákkal, és még roncs állapotban is üzemkész volt sok járgány. Közben persze jól látszik, hogy az autóbontás világa gyökeresen átalakul: a klasszikus motorblokkok és kipufogók mellett ma már nagyfeszültségű akkumulátorokkal, szoftverekkel és elektronikákkal kell dolgozniuk a szakembereknek.

Related posts