Érdekes módon, meglepően alacsony számú F1-es film készült eddig, de Brad Pitt érkezése talán új lendületet adhat ennek a műfajnak.
"Dögöljön meg a segítőktől elkezdve mindenki" - Nagy Zsolt üvöltözött, a pokolra kívánta azokat, akik rehabra küldték
Fedezze fel Brad Pitt legújabb filmjének részleteit és gondolatainkat róla! Kritikai elemzésünket itt találja!
Hogyan lehet az, hogy miközben a Formula 1 (régebben Forma-1) népszerűsége a legnézettebb sportágak közé emeli, minden nézőcsalogató elem megvan benne, mégis ritkán készülnek ilyen filmek? A magyarázat egyszerű. A Formula-1 a világ egyik legdrágább sportága, és az ilyen sportág filmreviteléhez sok pénz kell.
A Forma-1 film költségvetése – a nem hivatalos becslések alapján – elérte a 300 millió dollárt. Az eredmény kétségtelenül lenyűgöző, és a nyitó hétvége teljesítménye alapján valószínű, hogy könnyedén visszahozza az árát. Ebben a sikerben kulcsszerepet játszott Hollywood új csillaga, Joseph Kosinski, aki különleges stílusával és eddigi négy filmjével, melyek összesen 2,2 milliárd dolláros bevételt hoztak, már nyomot hagyott a filmművészet történetében. Kosinski, a Top Gun: Maverick rendezője, szórakoztató és élvezetes élménynek tartja az F1-es filmet, és úgy véli, sikerült megtalálnia azt a kényes egyensúlyt, amely lehetővé teszi, hogy a régóta rajongók és az új nézők egyaránt megtalálják a számukra vonzó elemeket. Brad Pitt, a film főszereplője, szintén elégedett volt a munkájával; Silverstone második otthonává vált számára, ahol több százezer rajongó előtt léphetett fel. A közönség pedig nemcsak mint színészt, hanem mint autóversenyzőt is elfogadta. Azonban a nézőknek nemcsak a filmbéli karakterét kell elfogadniuk, hanem túllépniük kell a klasszikus filmvárakozásokon is.
A "F1 - A film" akár egy Marvel-univerzumban is megállná a helyét, hiszen olyan lélegzetelállító látványt nyújt, tele szuperhősökkel, ám Pitt karaktere sajnos hiteltelennek tűnik. A magányos farkas, aki sosem engedett senkinek, és mindig a saját útját járta, hatvanévesen újra a Forma-1 világába lép, hogy bizonyítson: még mindig él benne a tűz, és képes a csodákra. Minden adott ahhoz, hogy a történet igazán hiteles legyen, hiszen a filmet valódi versenypályákon - köztük a Hungaroringen - forgatták, élesben, valódi F1-es futamok közepette. Minden technikai részlet a helyén van, Lewis Hamilton hétszeres világbajnok szakértői közreműködésének köszönhetően. Emellett a rendezők minden filmes trükköt bevetettek, hogy a végeredmény lenyűgöző és magával ragadó élményt nyújtson a nézők számára.
Volt egy időszak, amikor mi, magyarok, alig tudtunk valamit a Forma-1 világáról. Csupán a Bobby Deerfield című romantikus dráma és a Sebességláz című olasz dokumentumfilm révén ismerkedtünk meg ezzel a lenyűgöző világgal 1978-79 környékén. Az a világ, amely feltárult előttünk, valóban hihetetlennek tűnt, különösen, amikor néhány évvel később, 1986-tól kezdve, a Hungaroringen végre élőben is láthattuk azokat a versenyautókat, amelyeket addig csak képeken csodálhattunk. Érdemes megemlíteni egy különleges filmet is: A nagy verseny (1966), amely a Forma-1 előfutárát jelentő Grand Prix versenyek atmoszféráját idézi meg. Az első ilyen versenyt 1906-ban tartották Franciaországban, és érdekes módon a Renault magyar származású fejlesztőmérnöke, Szisz Ferenc nyerte meg. A FIA Forma-1 világbajnokság 1950-ben indult útjára, a második világháborút követően, és azóta is folyamatosan bejárja a világot, mint egy vándorcirkusz, izgalmakat és szenvedélyt hozva minden egyes állomására.
Filmekkel viszont azóta sem nagyon kápráztattak el minket. Ott van a Felpörgetve 2001-ből, melynek cselekménye meglepő hasonlatosságot mutat az új F1 filmmel, kivéve, hogy Pitt helyett Sylvester Stallone foglal helyet a vezetőülésben. A Hajsza a győzelemért (1973) című filmben a két nagyszerű versenyző, James Hunt és Niki Lauda vetélkedik egymással, az utóbbi hat héttel az emlékezetes balesete után már újra versenyben volt a világbajnoki címért. De készült két életrajzi film is Enzo Farrariról (2003, 2022), valamint Netflix sorozat a tragikus sorsú, háromszoros világbajnok Ayrton Sennáról (2024). A F1 - A film sikerét elnézve viszont, lehet, hogy zöld jelzést kap a F1 2!!!
Hollywood mindig is vonzódott az autóversenyzés izgalmas világához, és számos film készült, amelyek ezt a szenvedélyt tükrözik. A versenyek, a pilóták, a szerelők és az autók dinamikus világa, valamint a köréjük épülő dráma és rivalizálás folyamatos inspirációt nyújt a filmes alkotóknak. Az Forma-1 mellett szinte minden autóversenyzési ágat megörökítettek a vásznon. Íme egy válogatás a legismertebb autóversenyzős filmekből. Az egyik leghíresebb alkotás a Győzni Indianapolisban (1968), amelyben Paul Newman egy szenvedélyes versenyzőt alakít, aki mindent megtesz azért, hogy megnyerje az Indy 500-at. Később, 1971-ben, Steve McQueen is a volán mögé ült a Le Mans - A 24 órás versenyen, bemutatva a versenyek feszültségét és kihívásait. A közelmúltban pedig Az aszfalt királyai (2019) című filmben Christian Bale és Matt Damon a Ford és Ferrari közötti legendás csatát elevenítik meg, amely nemcsak a gyorsaságról, hanem a szenvedélyről és a rivalizálásról is szól.
A "Mint a villám" (1990) című film a NASCAR izgalmas univerzuma felé kalauzol minket, ahol a temperamentumos pilóta, akit Tom Cruise alakít, egyedi kalandokat él át. A film külön érdekessége, hogy a forgatás alatt szövődött románc a főszereplők között, hiszen Cruise beleszeretett Nicole Kidmanbe. Ezzel szemben Will Ferrell vígjátékában, a "Taplógáz"-ban (2006) egy szórakoztatóbb oldalról ismerhetjük meg a versenyzés világát, tele nevetéssel és őrült helyzetekkel. Emellett a legendás Monte-Carlo-rali is számos film középpontjában áll, mint például az "Azok a csodálatos férfiak" (1969) és "A kicsi kocsi Monte Carlóba megy", amelyek mind a versenyzés izgalmát és varázsát idézik fel.