A szlovákiai magyar oktatásügy helyzete került a középpontba a SJE konferenciáján, ahol a résztvevők a "hogyan tovább?" kérdéskörét járták körül. Az esemény célja az volt, hogy közösen keressük a megoldásokat és új irányokat találjunk az oktatás jövőjének

A konferencia központi témája a Hit, Szülőföld, Nemzet, Kultúra (röviden: HISZÜNK) volt, amely a XXI. század kihívásait vizsgálta a Felvidéken. Ez alkalommal különös figyelmet fordítottunk az oktatásügyre, amely alapvető szerepet játszik közösségünk jövőjének alakításában.

Az előadók széleskörű szakmai spektrumot fogtak át. Juhász György (rektorhelyettes, SJE) mellett Tömösközi Ferenc (tudományos munkatárs, SJE RTK), Madarász Róbert (igazgató, Marianum Egyházi Iskolaközpont igazgatója), Horváth Anita (igazgató, Tallósi MTNY Alapiskola), Sullivan Ferenc (kutatási és elemzési vezető, Rákóczi Szövetség), Fodor Attila (igazgató, COMENIUS Pedagógiai Intézet) és Domin István (Izsa polgármestere) boncolgatták a szlovákiai magyar oktatási szféra egy-egy témáját.

A konferenciát egy Petheő Attila által moderált kerekasztal-beszélgetés zárta le, amely egyfajta összegzése is volt a nap során elhangzott prezentációknak.

Fodor Attila többek között arra figyelmeztetett, nagyon gyakran használjuk azt a kifejezést, hogy "a szlovákiai magyarok oktatási rendszere", "oktatásügye".

Sajnos ilyen lehetőség nem áll rendelkezésre. Törvényi keretek között nem létezik. Nyilvánvaló, hogy nincs semmiféle kisebbségi autonómia vagy önkormányzat, így a szlovákiai magyar oktatás és intézményrendszer sem köthető egyértelműen senkihez.

- jelentette ki.

A szakértő véleménye szerint komoly hiányosságok tapasztalhatóak az intézmények közötti együttműködés terén. "Hosszú időn keresztül nem történik előrelépés," állítja, majd hozzáteszi, hogy időről időre felmerül az igény egyes szervezetek vagy pártok által létrehozott oktatási tanácsokra, de ezek a kezdeményezések gyakran gyorsan elhalnak. Fodor hangsúlyozza, hogy az oktatásügy jövője nem lehet csupán civil szervezetek kezében; politikai beavatkozásra van szükség. Az ehhez szükséges első lépés egy kisebbségi törvény lenne, amely már elkészült, de "a fiók mélyén" porosodik, hiszen Bukovszky László idején készült el, amikor ő töltötte be a kisebbségi kormánybiztosi posztot.

A hozzászólók közül Pék László a következőket emelte ki: a megyei önkormányzatokon belül különböző oktatási bizottságok működnek, továbbá léteznek olyan megyei képviselők is, akik az iskolaösszevonások ügyében hatékonyan tudják koordinálni a teendőket a megyei szinten.

Related posts