Giorgia Meloni elhatározta, hogy kizárja a kínai befektetőket a legjelentősebb olasz vállalatokból.

Az olasz kormány folytatja a lavírozást az Egyesült Államok és Kína között.

Az olasz kormány korlátozni kívánja a kínai befektetők részesedését nemzetstratégiailag kiemelt fontosságú, állami vagy magánkézben lévő olasz vállalatokban, hogy elkerülje az esetleges feszültségeket az Egyesült Államokkal - írja a Bloomberg. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy Meloni és kormánya rá akarja bírni az érintett kínai vállalatokat, hogy adják el részesedésüket az érintett olasz vállalatokban.

A javasolt intézkedés főként olyan cégeket érintene, mint a neves Pirelli autógumigyártó, a CDP Reti, amely az olasz energiaszektorban játszik fontos szerepet, valamint az erőművi berendezéseket előállító Ansaldo Energia. Ezekben a vállalatokban ugyanis jelentős mértékű kínai érdekeltség található.

A több mint másfél évszázados múltra visszatekintő milánói központú Pirelli cégben a kínai állami vállalat, a Sinochem 2015 óta 37%-os részesedéssel rendelkezik. Ez a tulajdonosi háttér arra késztette az Egyesült Államokat, hogy fontolóra vegye a kibervédelmet szolgáló érzékelőkkel ellátott abroncsok értékesítésének korlátozását.

Az olasz kormány két éve már megakadályozta, hogy a kínai cég átvehesse az irányítást a Pirelli felett, döntése nyomán kizárólag a Pirelli igazgatója által vezetett Camfin (egy másik tulajdonos) delegálhat jelöltet a cég vezérigazgatói pozíciójára. A kormány azt is elrendelte, hogy minden, a vállalat vezetését érintő kérdés hivatalos állami vizsgálat tárgya lesz a jövőben is.

A CDP Reti, amely az olasz gáz- és villamosenergia-hálózatok felett rendelkezik, 35 százalékban a kínai State Grid tulajdonában van, míg az Ansaldo Energiában a Shanghai Electric ugyan 40-ről 0,5 százalékra csökkentette részesdését, de ez még mindig akadályozza az amerikai piacra jutást.

A kínai külügyminisztérium válaszában hangsúlyozta, hogy a Kína és Olaszország közötti beruházási együttműködés kölcsönösen előnyös, és hogy harmadik felek beavatkozása nem kívánatos. A tárca szóvivője kiemelte, hogy Kína mindig is támogatta nemzetközi vállalatait a piaci alapelvek betartása mellett, és reméli, hogy Olaszország tisztességes, pártatlan és diszkriminációtól mentes üzleti környezetet teremt, továbbá megvédi a kínai cégek jogait és érdekeit.

A kormányfő 2023 decemberében, másfél évvel kormányra kerülése után bejelentette, hogy Olaszország kilép a Kína által 2013-ban indított Egy út, egy övezet (Belt and Road Initiative) programból. Olaszország volt az egyetlen G7-ország, amely 2019-ben csatlakozott ehhez a kezdeményezéshez. Érdemes megemlíteni, hogy hazánk, különösen Mészáros Lőrinc révén, szintén részt vesz a projektben, hiszen a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása ennek keretében zajlik, ami jelentős összegeket emészt fel a MÁV költségvetéséből. Meloni a kilépést azzal indokolta, hogy a program nem hozta meg a várt eredményeket, ám hangsúlyozta, hogy Olaszország és Kína között továbbra is fontos a kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok fejlesztése.

Az olasz miniszterelnök megválasztása előtt is élesen bírálta a csatlakozást, és kifejtette, hogy nem támogatja Kína térnyerését a kontinensen. Guido Crosetto védelmi miniszter egy 2023. júliusi interjúban az előző olasz kormány "förtelmes" döntésének nevezte Olaszország csatlakozását a kínai programhoz. A miniszter szerint Olaszország alig profitált a csatlakozásból, ugyanakkor az Olaszországba irányuló kínai export az egekbe szökött.

A helyzet bonyolultságát tükrözi, hogy Meloni 2024 nyarán Kínába látogatott, a célja pedig a két ország közötti kapcsolatok helyreállítása volt. Látogatásának első napján találkozott Li Csiang kínai miniszterelnökkel, ahol aláírták azt a hároméves tervet, amely a gazdasági együttműködés erősítésére irányul. A megújuló energiaforrások és az elektromos járművek terén tervezett szorosabb együttműködés mellett Li Csiang nyilatkozata szerint a hajógyártás, űrkutatás és mesterséges intelligencia is hangsúlyos szerepet kap. Ez arra utal, hogy a háttérben a két ország közötti viszony valójában nem romlott le drámaian.

2023-ban az Olaszország és Kína közötti kereskedelmi mérleg lenyűgöző 66,8 milliárd euróra nőtt, ezzel Kína az Egyesült Államok után Olaszország második legfontosabb, nem uniós kereskedelmi partnere lett.

Related posts