Alaprajztól a szabásmintákig: Építészek, akik a divat világában találták meg újra önmagukat.

Egy építészeti tervrajz vagy alaprajz értelmezése során komoly szakmai jártasság szükséges, hasonlóan, mint amikor egy szabásmintát tanulmányozunk. A tervezők, építészek és szabók számára elengedhetetlen, hogy tisztában legyenek a formák közötti összefüggésekkel, a geometriai formák térbeli megjelenítésével, valamint a különböző anyagok sajátos jellemzőivel. Nem meglepő tehát, hogy a divat és az építészet világa időnként keresztezi egymást; sőt, léteznek olyan kiemelkedő divattervezők is, akik mindkét területen kiemelkedő sikereket értek el.

Számtalanszor említettük már Frank Gehry vagy épp Zaha Hadid munkásságát: a két legendás, vizionárius építész mindig egyedülálló - és nem utolsósorban felismerhető - design-remekműveket hozott létre, legyen szó egy apró ezüstékszerről, cipőről, vagy épp egy grandiózus múzeum architektúrájáról. A kollaborációk ezért olyan izgalmasak: magukban hordozzák az ismeretlen feltérképezésének lehetőségét, a lépték-és médiumváltás izgalmait, míg megőrzik a tervező sajátos kézjegyeit.

Az alábbi négy tervező egészen más dimenzióba emeli a divat fogalmát; az ikonikus ruhakölteményeik nem csupán egy-egy projekt, rövid időszak vagy hirtelen fellángolás gyümölcsei. Munkáik mögött mélyebb elköteleződés és kreatív vízió áll, amely maradandó hatást gyakorolt a divat világára.

Felmerülhet a kérdés: vajon egy másik szakterületről érkező divattervező szabadabban kísérletezik az anyagokkal és bátrabban formálja a sziluetteket? Vagy éppen ellenkezőleg, az építészeti háttér inkább egy szigorúbb, strukturált megközelítést eredményez? Hogyan jelennek meg a térszervezéssel kapcsolatos tanulmányok a kollekciókban, és vajon hatással vannak-e a tervezési folyamatra?

A korábbi cikkünkben emlegetett, Cassinának tervezett moduláris bútordarab csak egy apró szelete Virgil inspiráló építészeti- és designvilágának. Az AW22-es menswear bemutató enteriőrjében felsejlik Virgil építészeti múltja, a színpadon egy padlóba süllyesztett, stilizált ház piros teteje rajzolódik ki, míg középen egy fehér lépcsősorokkal keretezett, geometrizáló asztalkompozíció húzódik.

Olyan, akár egy színházi díszlet, drámai, kontrasztos reflektorfényekkel megtámogatva. A tervező karrierje hajnalán a Illinois Institute of Technology-n szerzett mesterdiplomát építőmérnöki és építészeti szakon - a Bauhaus mozgalom jelentősen meghatározta későbbi tervezői pályafutását. Az inspiráció nemcsak a geometrikus alapformákban és a reduktivista (hol fekete-fehér, hol vibráló) színpalettájában mutatkozott meg, hanem az alkotás-kézművesség-design szentháromságát is átemelte öltözékeibe.

Related posts