A globális minimumadó és a transzferárazás kapcsolata rendkívül fontos téma a nemzetközi adózás világában. A globális minimumadó bevezetése célja, hogy csökkentse a versenytárs országok közötti adóversenyt, valamint megakadályozza a multinacionális vállal

A tavalyi évtől kezdődően Magyarország is bevezette a globális minimumadó szabályait, amelyek néha jelentős eltéréseket mutathatnak a hazai adórendszer általánosan megszokott logikájától. Ez a globális minimumadó rendszer új megvilágításba helyezi a transzferár-szabályokat is, és olyan új kihívásokat hoz magával, amelyek kezelése komplex feladatot jelenthet az érintett vállalatok számára.
A globális minimumadó keretrendszere, valamint a transzferárazás egyik legfontosabb tényezője, hogy mely szereplőkre és milyen típusú tranzakciókra vonatkoznak a transzferár-szabályok.
A globális minimumadó transzferár-koncepciója a számviteli konszolidáció keretében figyelembe vett csoporttagokra érvényes, míg a társasági adó vonatkozásában a transzferár-szabályok alapvetően a kapcsolt vállalkozások közötti tranzakciókra irányulnak. Ezért elképzelhető, hogy egy kapcsolt vállalkozással lebonyolított ügylet a társasági adó szempontjából transzferár-köteles, ugyanakkor a globális minimumadó alkalmazásánál ez nem feltétlenül érvényesül.
Gémesi Péter, a Deloitte adóosztályának igazgatója kiemelte, hogy alapvető eltérés figyelhető meg a társasági adó és a globális minimumadó szabályai között. Míg a társasági adó vonatkozásában - néhány kivételtől eltekintve - minden kapcsolt tranzakcióra alkalmazni kell a transzferár-szabályokat, addig a globális minimumadó főszabálya szerint csupán a határon átnyúló tranzakciók és a veszteséges belföldi eszközátruházások esetén szükséges figyelembe venni a szokásos piaci ár elvét.
Abban az esetben, ha valamilyen okból kifolyólag az egyik fél egyoldalúan módosítja a társaságiadó-alapját, kiemelten fontos megvizsgálni a kérdést a globális minimumadó szempontjából.
Bár a helyi adójog keretein belül a transzferár-kiigazítások elismerése általános gyakorlatnak számít, a globális minimumadó kontextusában nem áll rendelkezésre lehetőség egyoldalú kiigazításra. Ilyen helyzetekben a társasági adóban végrehajtott módosításoknak a globális minimumadó szintjén is érvényesülniük kell, vagy pedig egyik fél esetében sem lehetnek érvényesek. A megfelelő eljárás kiválasztása azonban rendkívül bonyolult feladatot jelenthet.
A transzferárazás és a globális minimumadó között szoros összefüggés áll fenn, amelyet az országonkénti (Country-by-Country vagy CbC) jelentések is erősítenek. Ezek a jelentések képezik az alapját a globális minimumadó átmeneti mentességeinek, más néven safe harbour szabályainak. Ennek következtében a vállalatoknak nem csupán az országonkénti jelentéstételi kötelezettségeiknek kell eleget tenniük, hanem gondoskodniuk kell arról is, hogy az általuk szolgáltatott adatok összhangban álljanak a globális minimumadó előírásaival.
Az adatszolgáltatással kapcsolatban kiemelten fontos, hogy tudatában legyünk: a CbC (Country-by-Country) jelentéstételi kötelezettséget bevezető országok listája, valamint az információcsere-egyezmények folyamatosan bővülnek. Ezen túlmenően az OECD rendszeresen közzéteszi a frissített iránymutatásait hivatalos weboldalán, amelyeket érdemes figyelemmel kísérni.
Összegzésül, egy új szabályozás lép életbe az érintett cégek számára, amely a társaságiadó-információkat tartalmazó jelentés, más néven public CbCR elkészítésére vonatkozik. Magyarországon első alkalommal a 2024. június 22-ét követő üzleti évekre kell ezt a jelentést benyújtani. Érdemes megemlíteni, hogy néhány más európai uniós tagállam már korábban bevezette ezt a kötelezettséget. Például Romániában a 2023-as évre vonatkozó, az adatszolgáltatásra kötelezett román adóügyi illetőségű csoporttagoknak 2024. december 31-ig közzé kellett tenniük a releváns adatokat a saját weboldalukon.
A globális minimumadó bevezetése új fejezetet nyitott az adózás történetében, amely jelentős átalakulásokat hoz a transzferárazási gyakorlat terén is. A pénzügyi vezetők számára kulcsfontosságú, hogy alaposan átgondolják és, ha szükséges, újraértelmezzék transzferárazási politikájukat és az országok közötti jelentéstételi rendszereiket. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy megfeleljenek a globális minimumadó szabályainak, ugyanakkor kihasználják a safe harbour előírások által nyújtott adminisztratív könnyítéseket is - mutatott rá Póczak Ferenc, a Deloitte adóosztályának partnere.